2009. szeptember 4., péntek

Szomorú vagyok


Valószínűleg azért vagyok ilyen tájékozatlan, mert nincs tévénk.
Csak így történhetett meg, hogy én egészen tegnap estig nem is hallottam róla, mi készül itt villanykörte-ügyben...

Akik ismernek tudják, hogy nagy környezetvédő vagyok, vagy legalábbis annak tartom magam.
Az alábbi hír hallatán tehát egyértelműen örömujjongásban kéne kitörnöm:

"Szeptember elsejétől már csak az új, energiatakarékos körték lesznek kaphatóak
Szeptember elsejétől eltűnnek az uniós országok üzleteinek polcairól a régi típusú 100 wattos villanykörték, hogy helyet adjanak az új, energiatakarékos változatnak. A tavaly decemberben kötött megállapodás értelmében a kisebb teljesítményű hagyományos izzókat később, az elkövetkező években fokozatosan vonják ki a forgalomból. Egy év múlva búcsúzik az unió a 75 wattos régi körtéktől, és a teljes termékskála 2012. szeptember elsejéig újul meg. Az úgynevezett kompakt fluoreszkáló fényforrással ( CFL) a régi villanykörték által használt energiának akár a nyolcvan százalékát is meg lehet spórolni, ami egyben a széndioxid-kibocsátó energiatermelésre is mérséklő hatást gyakorol. Az európai fogyasztóvédelmi szövetség, a BEUC üdvözölte a változást"

Hát ez így elsőre mind nagyon szép és jó, de miután kicsit utána olvastam a témának, már egészen másképp gondolom :(
Amit a hírekben nem mondanak:
Bár ezek az újfajta kompakt égők valóban kevesebb áramot használnak, az előállításuk sokkal több energiával jár, mint a hagyományos izzóké.
A kompakt égők a bennük lévő higany miatt rendkívül környezetszennyezőek.

A kompakt csöveknek "sávos a színspektruma" ami rengeteg biológiai problémát okoz pl. hormonális szinten.

Ha gyakran kapcsolgatjuk, az energiatakarékos égő sokkal hamarabb tönkre megy, mint a hagyományos izzó.
A kompakt csövek rádiófrekvenciás zavarokat is kelthetnek, továbbá olykor hallható - zavaró - zúgást okozhatnak, az izzók viszont csendesek.

A hagyományos izzó spektruma lényegesen közelebb áll a természetes fényhez, mint az ún. energiatakarékosé.
És végezetül a számomra legfájóbb pont: olyan energiatakarékos égővel még nem találkoztam ami azt a meghitt melegséget és bársonyosságot vissza tudta volna adni, amit egy hagyományos izzó sugároz magából.

Én a magam részéről siratom a villanykörtét!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése